Základní tematický blok
Seznam distančních výukových materiálů pro distanční část ZTB v rozsahu 26 hodin:
- Typologie podřízených (informace o podstatě a významu typologie podřízených, o jejich charakteristikách, projevech a nejčastějších důvodech jejich jednání)
- Vymezení determinant a limitů lidí (možnosti rozvoje a úspěšnosti osobnosti prostřednictvím lepšího poznání determinátorů osobnosti; pozitivní oblast rozvoje a vzdělávání; limity, které je nutné posuzovat tak, aby nebyly blokem pro další vývoj)
- Práce na vlastním profesním rozvoji (efektivní komunikace v týmu; řešení konfliktů; soulad rodinného a pracovního života; hledání a nalezení autentického stylu vedení podle vlastního osobnostního typu; komplikace a poruchy při vedení lidí; oblast DVPP)
- Management změny (umění definovat a naplnit vizi rozvoje školy či školského zařízení; proces získávání autority při vedení druhých; uplatňování moci; osvojování a ověřování nástrojů vedení lidí)
- Hospitační činnost (potenciál, který je skryt v hospitační činnosti; formativní význam hospitace; přínos pro řízení pedagogického procesu)
- Vedení vzdělávací instituce jako inkluzivní školy či školského zařízení (základní principy inkluzivního vzdělávání; úkoly Akčního plánu inkluzivního vzdělávání APIV 2019–2020; legislativní rámec inkluzivního vzdělávání v ČR; zavádění zásad inkluzivního vzdělávání ve školní praxi)
- Vedení pedagogického týmu (management změny; strategické plánování; využití mentoringu a koučingu v práci vedoucích pedagogických pracovníků)
- Implementace nových metod výuky a hodnocení včetně inovativních přístupů vé metody; metodický repertoár výukových metod, které reflektují požadavky na soudobé vzdělávání; informace o tradičním a konstruktivistickém přístupu ke vzdělávání; formativní hodnocení a jeho metody)
- Výukové metody se zaměřením na vizualizaci učiva (pojmové a myšlenkové mapy; specifika obou pojmů a příklady využití ve výuce; využití ICT technologií pro tvorbu pojmových a myšlenkových map na zvolené téma)
- Podpora učitele v tíživé situaci (zátěž, zatěžující situace a stres; vyrovnávací mechanismy a řešení, když selhávají)
- Možnosti řešení výchovných problémů na školách (postupy řešení problémového chování žáků ve školní praxi; etapy vedení rozhovoru s žákem s problémovým chováním a postup řešení problémového chování v souladu s aktuálně platnými školskými dokumenty)
- Škola jako otevřená instituce a součást lokálního prostředí (klima školy jako základní předpoklad fungování školy; síť sociálních vztahů na všech úrovních a jejich podpora – vedení, učitelé, děti, rodiče)
Další dostupné texty k ZTB určené jako doplňkové (rozšiřující):
- Plnění povinné školní docházky
- Aplikace školské legislativy dle aktuálních právních norem
- Správní právo, pracovní právo a školský zákon
- GDPR a ochrana osobních údajů v prostředí škol
- Ekonomické minimum (účetnictví, organizace, mzdová agenda)
- Fundraising neboli využití vícezdrojového financování školy
- Úvod do bezpečnostního managementu (bezpečnost měkkých cílů)
- Prevence mobbingu, pravidla soužití ve škole
- Prevence rizikového chování na internetu a související fenomény